Anketa

Chodíte na preventívne zdravotné prehliadky?

Športujete aspoň 2x týždenne?

Fajčíte?

Odpovedať

Vysoký krvný tlak – hypertenzia

– nie je nervové napätie. Ľudia, ktorí majú vysoký krvný tlak, nemusia byť napätí, vystresovaní, alebo nervózni. V skutočnosti môžete mať vysoký krvný tlak a nemusíte o tom vôbec vedieť. Vysoký krvný tlak zvyčajne často nebýva sprevádzaný žiadnymi príznakmi. Preto sa nazýva aj „tichý zabijak“.
(Tabuľka s hodnotami krvného tlaku)

Vysoký krvný tlak zapríčiňuje mnohé zdravotné problémy.

„Vysoký krvný tlak môže poškodiť organizmus mnohými spôsobmi. Predovšetkým zvyšuje námahu srdca a ciev. Pretože srdce musí po dlhé obdobie pracovať ťažšie ako za normálnych okolností, má tendenciu zväčšiť sa – steny srdca zhrubnú, hovoríme o tzv. hypertrofii srdcového svalu. Mierne zväčšené srdce môže pracovať dobre, ale ak sa zväčší priveľmi, môže to spôsobiť veľké problémy. Jedným z najčastejších príznakov je dýchavica po fyzickej námahe. S pribúdajúcimi rokmi cievy človeka tvrdnú a stávajú sa menej elastické. To nastane u každého človeka bez ohľadu na výšku krvného tlaku. U osôb, ktoré majú vysoký krvný tlak, nastane tento proces oveľa skôr. Vysoký krvný tlak zvyšuje riziko mozgovej porážky. Môže tiež poškodzovať obličky a zrak. V porovnaní s ľuďmi s normálnym krvným tlakom, sú ľudia s hypertenziou:
• trikrát náchylnejší na rozvoj ochorenia srdcovocievneho systému (srdcový infarkt, zlyhanie srdca),
• šesťkrát viac im hrozí, že sa u nich rozvinie tvorba krvných zrazenín spôsobujúca srdcové poruchy,
• sedemkrát viac ich ohrozuje mŕtvica.“
Čo spôsobuje hypertenziu
Až 90 – 95 percent prípadov vysokého krvného tlaku nemá známu príčinu. Niektoré faktory zvyšujú pravdepodobnosť, že sa táto choroba rozvinie. Patrí k nim:
• Obezita (hodnota BMI vyššia ako 30 alebo vyššia)
• Nadmerné solenie
• Alkohol (najmä nadmerné alebo časté pitie alkoholu)
• Nedostatok telesného cvičenia
• Stres
• Niektoré rizikové faktory vzniku hypertenzie nie je možné ovplyvniť:
• Dedičnosť – výskyt vysokého krvného tlaku je býva prítomný u členov celých rodín. Ak ho majú  vaši rodičia, alebo iní blízki pokrvní príbuzní, je veľmi pravdepodobné, že ho budete mať tiež.
• Vek – vo všeobecnosti platí, že vo vyššom veku predpoklady na rozvoj vysokého krvného tlaku narastajú. Toto ochorenie postihuje najčastejšie ľudí nad 35 rokov. U mužov je kritické obdobie najmä medzi 35. až 50. rokom života.  Ženy sú vysokým krvným tlakom ohrozené viac po meno pauze.

Desatoro pacienta s hypertenziou

Ponúkame Vám niekoľko rád ako zlepšiť svoj životný štýl a bojovať s vysokým krvným tlakom.

1. Zmeniť spôsob života, zostaviť si svoj vlastný rebríček hodnôt, v ktorom bude samozrejme na prvom mieste zdravie.
2. Znížiť psychický stres - redukovať priveľký počet aktivít, vyhýbať sa časovej tiesni.
3. Zvýšiť relaxačné aktivity - pravidelné prechádzky, pasívny odpočinok, dostatok spánku.
4. Zaradiť do týždňového programu minimálne 3 x 40 min. vytrvalostného cvičenia.
5. Nefajčiť.
6. Znížiť postupne obsah soli v potrave.
7. V potrave uprednostniť jedlá s vysokým obsahom vlákniny a vitamínov, plnotučné mliečne výrobky nahradiť nízkotučnými, znížiť príjem živočíšnych tukov, zvýšiť príjem rýb a rybacích výrobkov, nevysmážať, nefritovať, variť v pare.
8. Znížiť príjem alkoholu.
9. Tieto zmeny je potrebné zavádzať postupne, nie naraz všetky.
10. Pravidelne si doma merať krvný tlak v rovnaký čas ráno a večer, z nameraných hodnôt vypočítať priemerné hodnoty.

Liečba a prevencia

Niektorí ľudia potrebujú na úpravu vysokého krvného tlaku lieky. Na jeho liečbu existuje množstvo preparátov. Niektoré pôsobia na vylučovanie škodlivín a solí z organizmu. Ďalšie rozširujú zúžené cievy. Iné pôsobia preventívne proti zužovaniu ciev. Väčšina liekov na vysoký krvný tlak je zároveň podmienená znížením telesnej hmotnosti, nasadením diéty, pravidelnej fyzickej aktivity a samotnej liečby.

Diéta

Diéta, najmä s obmedzením solí, alebo redukčná, príp. s obmedzením živočíšnych tukov a jej dodržiavanie vám pomôže znížiť krvný tlak a kontrolovať hmotnosť. Bude si to vyžadovať konzumáciu väčšieho množstva ovocia a zeleniny, celozrnných obilnín, ryže a chleba a menej vyprážaných a mastných jedál. Väčšina ľudí konzumuje oveľa viac soli, ako v skutočnosti ich organizmus potrebuje. Experimentovaním so sezónnymi bylinkami a rôznymi druhmi korenín môžete aj bez soli pripraviť veľmi chutné jedlá.

Zníženie hmotnosti

Nadváha, resp. obezita je jeden z dôležitých rizikových faktorov hrozby srdcových ochorení. Veľa ľudí s vysokým krvným tlakom má súčasne aj nadváhu alebo obezitu. V mnohých prípadoch, keď ľudia znížia svoju hmotnosť, dochádza k poklesu tlaku krvi a v niektorých prípadoch aj k jeho normalizácii. Ak držíte diétu, svedomito ju dodržiavajte vrátane rád o znížení spotreby alkoholu. Alkoholické nápoje sú málo výživné, ale majú vysoký obsah kalórií, takže ak sa pokúšate schudnúť, vyhnite sa im. Niekedy pomôže upraviť vysoký krvný tlak zníženie konzumácie sodíka. Vtedy vám lekár odporučí neslanú diétu. To znamená, že budete musieť:
vynechať slané jedlá, znížiť množstvo soli pri kuchynskej príprave jedál a nedosáľať pri stole, pravidelne sledovať údaje na obaloch jedál a najmä kontrolovať, aké množstvo sodíka sa použilo pri príprave hotových jedál.

Fyzická aktivita

Fyzická aktivita by mala byť súčasťou vášho denného programu. Pomôže vám to znížiť krvný tlak, ale aj schudnúť alebo udržať si optimálnu hmotnosť. Lekár vám odporučí najlepší druh cvičebného programu. Akákoľvek fyzická aktivita vám bude robiť po čase radosť a ak sa jej budete venovať pravidelne, pravdepodobne spôsobí, že sa budete cítiť dobre. Odporúča sa minimálne 30 minút denne po väčšinu dní v týždni venovať telesným aktivitám.